Spoorbrug

In 1865 reed de eerste trein door Deventer, van en naar Zutphen. Een jaar later werd de spoorlijn naar Zwolle doorgetrokken. Het duurde tot 1887 voordat je vanuit Deventer ook naar Apeldoorn met de trein kon. Dat had te maken met het feit dat er een spoorbrug over de IJssel aangelegd moest worden. Die brug werd in de jaren 1884-1887 gebouwd en kostte maar liefst 850.000 gulden. De brug kreeg drie grote bogen met aan beide kanten van de rivier wachthuisjes. De brug had enkel spoor.
De spoorbrug was de tweede brug over de IJssel bij Deventer. Eeuwen had de stad alleen de Schipbrug gekend. Die brug gaf veel problemen, omdat hij niet gebruikt kon worden bij hoog water en als er ijs op de rivier dreef. Bovendien was de brug vaak open, wanneer er weer een schip moest passeren. De spoorbrug bracht hier een oplossing. De spoorbrug kon namelijk ook gebruikt worden voor het wegverkeer. Als er een trein aankwam, werd de weg wel ruim van tevoren afgesloten.